Sotsiaalse meedia üks peamisi
defineerivaid faktoreid on kasutajate poolt loodud sisu, olgu siis
need kas õppematerjalid, juhendid, testid vms, siin kohal peamiseks
on see et kõik kasutajad võtavad sellest osa. (Kietzman jt, 2011) Rääkides
õpikeskkonnast siis siin võib olla selle sisu loomine ühe poolne
(sisu loomisega tegeleb ainult õpetaja). Põhjuseid on selleks mitu,
tüüpiline neist on aga lihtsalt õpikekskonna liialt lihtne
ülesehitus, mis lihtsalt ei luba õpilastel enda loodud sisu lisada.
Viimase ajaga esile tulnud erinevate
sotsiaalsete võrkude populaarsus on sundinud arendajad sisse tooma
sotsiaalse meedia osi ka õpesüsteemidesse ja õpikekskondadesse.
Seda võime näha sellistes süsteemides nagu Moodle ja Sakai, kus
jääb püsima tsentraaliseeritud kontroll ning kohandamine,
personaliseerimine, interaktiivsus ja muud sotsiaalse meedia faktorid
on tänapäeval siiani püsinud ulme tsoonis. (Hoffman, 2009) Seega just õpilaste
võimalused olla kaasatud õpiprotsessis on üsnagi väiksed, tihti
piirdutakse oma konto personaliseerimisega (mis ise on väga
minimalistlik) ja kommenteerimise võimalusega.
Ideaalis sotsiaalse meedia võimaluste
kasutamine õpikekskonnas annab selle kasutaja jaoks võimaluse
uuteks õpimis meetoditeks, annab suurema kontrolli kogu
õppeprotsessi üle, annab võimaluse peer-to-peer
õpetamiseks/õpimiseks,
tõhustab reflektiivõpet ja võimaldab digitaalse identiteedi
loomist. (Hoffman, 2009)
Tehnoloogia areng on palju kiirem kui
inimeste areng ning nende võime käia kaasas uute tehnoloogiliste
võimalustega on madal. Sellepärast iga uue tehnoloogilise lahenduse
kasutuselevõtuga kaasneb periood, kus selle produktiivsus on väga
väike kuni kõik õpivad seda hästi kasutama ja tundma kõiki selle
võimalusi. (Hoffman, 2009) Sellepärast arvan, et see mille abil tuuakse
õpilaseni teadmine/oskus (antud juhul siis sotsiaalne meedia,
õpihaldussüsteemid jne) on palju vähema tähtsusega kui see kuidas
see tehakse (kas õpilane peab tuupima pähe mõisteid vms ning
hiljem temalt küsitakse nende tähendus, või pigem õpilasele
näidatakse kuidas need mõisted on tema eluga seotud ning paneb nad
ise looma seoseid ja definitsioone nende jaoks). Ja anda õpilase
jaoks sellist vabadust loovusele, koostööle, saadud teadmiste
praktikas kasutamisele võimaldavad mängud ja mängude disainil
põhinev õpetamisvorm. Lõpetuseks üks video koolist, kus see
põhimõte on kasutusel.
Kasutatud
materjalid:
Hoffman E. (2009, detsember). Social Media and Learning Environments: Shifting Perspectives on the Locus of Control. in education, 15(2). URL http://ineducation.ca/article/social-media-and-learning-environments-shifting-perspectives-locus-control (Viimati külastatud 13.10.2012)
Kietzman J. H., Hermkens K., McCarthy
I. P., Silvestre B. S. (2011). Social media? Get serious!
Understanding thefunctional building blocks of social media. Business
Horizons, (54), 241-251
Aitäh asjalike ning huvitavate mõtete ning asjakohase materjali eest! Mul tekkisid mõned küsimused/kommentaarid.
ОтветитьУдалитьSa väidad, et "Rääkides õpikeskkonnast siis siin võib olla selle sisu loomine ühe poolne (sisu loomisega tegeleb ainult õpetaja). Põhjuseid on selleks mitu, tüüpiline neist on aga lihtsalt õpikekskonna liialt lihtne ülesehitus, mis lihtsalt ei luba õpilastel enda loodud sisu lisada".
Kas me saame tõmmata paralleeli keskkonna lihtsuse ja õppija kontrolli keskkonna üle? Kui õppijal on võimalus keskkonna üle kontroll võtta, kas see tähendab tingimata keerulisemat keskkonda?
Samas jäi mulle arusaamatuks, mida on siin mõeldud? "...muud sotsiaalse meedia faktorid on tänapäeval siiani püsinud ulme tsoonis"
Tõmmata paralleeli ei saa kuna see oli ainult üks põhjus, mis ei võimaldata õpilastel luua selliste keskkondade sisu (siin pidasin silmas selliseid keskkondi nagu VIKO) ehk selle all lihtsalt mõtlesin et õpikeskkondades võib puududa selline funktsionaalsus.
УдалитьSamas ka lihtsa õpikeskkonda võib ülesehitada nii et õppijad saaksid luua sinna enda poolset sisu. Näiteks kui antud kursuse blogi muuta nii et lehele saaksid kõik selle osalejad lisada enda poolseid postitusi ülesannetega teiste jaoks lahendamiseks/materjalidega lugemiseks. Blogi keskkonna ülesehitus on lihtne ning määrata ära, kes võib postitada seal samuti lihtne, kuid selline lähenemine tekitaks ühe blogi piires väikse kaose, kuna keegi ei tea kes ja millal postitab. (Ning tagamaks seda et kaost ei tekiks peame me liikuma ühest õpikeskkonnast välja ning looma endale eraldi blogi kuhu saame postitada.)
"...muud sotsiaalse meedia faktorid on tänapäeval siiani püsinud ulme tsoonis" - selle all mõtlesin seda et minu arvates tänapäeval pole suudetud edukalt kokku viia sotsiaalse meedia ja õpikeskkonda ühte süsteemi.